Aktuellt och ändringar

Aktuellt och ändringar




Varmt välkommen att träna med oss i SSG



    Du får alltid prova på ett pass GRATIS första gången. Det finns något för alla: Linedance, Gympapass med träning för hela kroppen, vi har även ett Motionsgympapass med inriktning på rygg & nackträning (med gummiband), Stolsgympapass med träning av balans och styrka (med gummiband), Cirkelträning, SeniorYoga, Medicinsk yoga/Breathwalk, Zumba, BungyPump/stavgång. (Se schemat då vi nu i höst har mycket utomhusträning = kläder efter väder)


    Om du vill prova på vattengymnastik i varmvattenbassäng

    ring oss på tel. 070-440 02 05 (Kl. 13-16 vardagar)



    • Anmäl dig här och betala till BG-nr  5131-3294.
    • Om du får ändrad epostadress, telefonnummer eller liknande är det viktigt att meddela föreningen!
    •  info@sollentunaseniorgymnastik.se
    • eller om du har frågor ring oss gärna på tel: 070-440 02 05 (Tel.tid vardagar kl. 13-16)


    ....................................................

     

    Förklaring av SSG.s pass hösten 2020🌺

     

    ”Gympapass” - Snickarbacken/Sjöberg - Pass 1

    (Samling på gården utanför kvarterslokalen)

    Vi tränar ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch.Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på gräset, som avslutas med en avslappning och andningsövningar.

    (Passar alla som gillar att röra sig till musik. 

    Medtag: Träningsmatta/handduk & vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Anette Fällström

     

     ”Gympapass”- i Rotebro - Pass 2

    (Samling: Rotebrohallen, Hertig Karls väg 17)

    Vi tränar i den stora idrottshallen till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch.

    Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på golvet, som avslutas med en avslappning och andningsövningar. Vi kommer att ha in och utsläpp i olika omgångar så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa så detta blir smidigt och fungerar bra med tanke på Covid-19.

    (Passar alla som gillar att röra sig till musik. 

    Medtag: Träningsmatta och vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Anette Fällström

     

     ”BungyPump/Stavgång”- i Tegelhagen/Helenelund - Pass 3

    (Samling: Vid parkeringen vid Tegelhagsskolan som ligger framför scoutstugan Holken). 

    Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. Vi går en promenad i skogen och ned mot vattnet. Detta pass är lite mer stavgång/ promenad jämfört med hur vi gör i Edsbergsparken. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. Kom gärna 10 min. innan passet startar så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna. (Passar alla som gillar att promenera). 

    Medtag: Handskar och vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Anita Bergström

     

    ”Gympapass” - I Edsbergsparken - Pass 4

    (Samling Edsvik, stallbacken bakom oxstallet) 

    Vi tränar ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch. Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på gräset, som avslutas med en avslappning och andningsövningar.

    (Passar alla som gillar att röra sig till musik. 

    Medtag: Träningsmatta/handduk & vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Anette Fällström

     

    ”Motionspass/Balans, rygg & nackträning ”- i Satelliten- Sollentuna C. - Pass 5

    (Samling: Lokalen ligger bredvid busstorget, Allfarv. 4 i Sollentuna C.)

    Vi tränar i den stora idrottshallen till härlig musik. Ett pass där vi fokuserar på balans, rygg och nackträning. men självklart blir det även lite träning för armar, ben och kondition. Under styrkan använder vi gummiband som du antingen får låna eller så tar du med ett eget. (SSG.s låneband vilar i vår påse i en vecka innan de används igen). Alla övningar utförs i stående position. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en skön stretch.

    Vi kommer att ha in och utsläpp i olika omgångar, så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa så detta blir smidigt och fungerar bra med tanke på Covid-19.

    (Passar alla som gillar att röra sig till musik).

    Medtag: Eget gummiband om du har och vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Anette Fällström

     

     ”BungyPump/Stavgång”- i Edsbergsparken - Pass 6

    (Samling: Stallbacken vid Duvslaget). 

    Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. Vi går en promenad i parken och ned mot vattnet. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. Kom gärna 10 min. innan passet startar så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna. (Passar alla som gillar att promenera). 

    Medtag: Handskar och vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Anita Bergström

     

    "Lättgympa, Balans, styrka & stretch" - Rotebro - Pass 7

    (Samling: Rotebro, Tennisparken, korsningen Vasavägen/Tennisvägen).

    Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken ut och du kan ta med dig en pall om du vill? 

    Vi kommer att träna ett lättare pass med arm och benstyrka och lite stående övningar med mycket balansövningar och stretch utomhus i naturen till härlig musik.Vi använder träd och staket m.m runt omkring när vi tränar. Vi avslutar med avslappning & stretch. (Passar alla)

    Medtag: Vattenflaska, fika/lunch och en pall om du vill.

    Ledare: Anette Fällström 

     

    ”Bänkgympa, balans, styrka & Stretch” i Edsbergsparken - Pass 8

    (Samling: Edsvik Stallbacken, bredvid utegymet)

    Vi är på bänkarna där med fantastisk utsikt. Ett balans, ben och armstyrkepass ute i friska luften till härlig musik. Vi använder bänkarna som vi sitter på och räcket som finns där som redskap. Vi får massor av träningsglädje i detta pass och avslutar med en lång avslappning och skön stretch. (Passar alla som gillar att röra sig till musik). 

    Medtag: Gärna något att sitta på och vattenflaska. Fika/lunch om du vill?

    Ledare: Anette Fällström

     

    "Lättgympa, Balans, styrka & stretch" - Snickarbacken/Sjöberg - Pass 9

    (Samling på gården utanför kvarterslokalen)

    Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken ut och du kan låna stol från lokalen om du vill? 

    Vi kommer att träna ett lättare pass med arm och benstyrka och lite stående övningar med mycket balansövningar och stretch utomhus till härlig musik.Vi använder väggar och statyn mitt på gården m.m när vi tränar. Vi avslutar med avslappning & stretch. (Passar alla)

    Medtag: Vattenflaska, fika och en egen pall om du vill.

    Ledare: Anette Fällström 

     

    "Balans & ett lättare gympapass med mycket stretch"- Tors Backe - Pass 10

    (Samling: På innergården som ligger på baksidan av Tors Backe. Gå ej in i huset!)

    Utan gå till Turebergsvägen 8 som är Ji Jis Fotvård. Gå till höger om den entrén och upp på den gångvägen. Gå ca 100 meter och sväng in till vänster på den lilla vägen där det står privat väg! 

    Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken fast nu ett lättare stående pass med mycket balansövningar och stretch utomhus i naturen till härlig musik.Vi avslutar med avslappning & stretch. (Passar alla)

    Medtag: Vattenflaska, fika/lunch och en pall om du vill

    Ledare: Anette Fällström 

     

    ”Yoga/Qigong” i Edsbergsparken - Pass 15

    (Samling: Stallbacken, Edsvik bakom Oxstallet) 

    Vi gör långsamma rörelser som främjar rörlighet & balans. Vi övar djupandning som skapar lugn & ro i kroppen. Är inte vädret med oss, så tar vi en lättare promenad med inslag av yoga/gigongrörelser. (Passar alla)

    Medtag: Varma kläder, handduk eller yogamatta. Fika om du vill.

    Ledare: Ingela Kullman 

     

    ”Breathwalk”  - en härlig gående & stående medicinsk yogaform i Edsbergsparken. - Pass 16

    (Samling framför slottet, utsikt över Edsviken)

    Vi tar med oss yogan ut i naturen. Vi börjar med stående yogaövningar och därefter promenerar vi långsamt och övar olika andningstekniker.

    Vi jobbar även med övningar för att förbättra immunförsvaret som avslutas med en stående avspänning och avslappning (Passar alla).

    Medtag: Varma kläder och vattenflaska. Fika/lunch om du vill.

    Ledare: Susanne Mörfelt

     

    ”Zumba” - i Rotebro - Pass 17

    (Samling: Rotebro, Tennisparken, korsningen Vasavägen/Tennisvägen).

    Vi dansar ute i friska luften på gräset med enkla danssteg till härlig musik! Zumba för seniorer med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! (Passar alla som gillar att dansa). 

    Medtag: Bra dansskor och vattenflaska. Fika/lunch om du vill.

    Ledare: Weronie Ginard 

     

    ”Cirkelträning ”- i Edsbergparken - Pass 18

    (Samling: Nedanför slottet på gräsmattan.)

    Vi värmer upp tillsammans till härlig musik. Efter uppvärmningen tränar vi cirkelträning (olika stationer i en bana). Vi utnyttjar trappan, murväggen, träd och bänkar m.m som finns i parken. Vi tränar kondition, balans och styrka för hela kroppen till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Du jobbar i det tempo som du själv önskar att jobba i. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm.

    Medtag: En vattenflaska. Fika/lunch om du vill.

     

    ”Linedance & lite ”Zumba” i Edsbergsparken - Pass 20

    (Samling: Edsvik/Stallbacken, bakom ladan = f.d Abbes cafe’)

    Vi dansar ute i friska luften med enkla danssteg till härlig musik! Först dansar vi linedance som är en förkoreograferad dans i olika karaktärer blandat med cha-cha, vals, polka, rock`n roll m.m. Sedan har vi lite Zumba på slutet av passet med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! (Passar alla som gillar att dansa).

    Medtag: Bra dansskor och vattenflaska. Fika om du vill.

    Ledare: Marlene Björkdahl

     

    Vattengymnastik i varmvattenbassäng - Väsby Rehab i Upplands väsby - Pass 12-13-21-22

    Här tränar vi styrka, balans och kondition till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ i uppvärmd bassäng. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet om du vill. Möjlighet att basta finns för den som önskar. Obligatorisk dusch och tvagning gäller innan bad! Separat information får alltid ut till er som anmäler er till vattengympan.

    Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. (Badskor om man önskar). Badmössa finns att köpa kontant på plats för 10 kr. Tips: Ta med en gammal enkrona om du har för att nyttja låsbara skåp, myntet får du tillbaka när du låser upp igen. Du kan annars låna en gammal enkrona i receptionen.

    .........................................................................................................................................................................

    Tips: Tänk på att ha kläder efter väder. Bra att ha med handskar, handsprit, liten vattenflaska, näsduk & gärna en frukt el smörgås, att ha direkt efter passet. Glöm inte att fylla på med mycket vätska & någon bra energi även innan passet.

    Vid regn (el. risk för regn och åska) eller mycket blåst ställer vi in passet den dagen!

     

    OBS: SE HEMSIDAN SENAST EN TIMME INNAN PASSET - OM VI STÄLLER IN DAGENS PASS, P.G.A VÄDRET! 

     

    TÄNK ALLTID PÅ ATT UPPDATERA HEMSIDAN FÖR ATT SE DE SENASTE INLÄGGEN, GENOM ATT KLICKA PÅ DEN LILLA RUNDA PILEN UPPE I HÖRNET! (Detta gäller alla hemsidor).

     

    Vid frågor hör av dig till oss på telefon 070-440 02 05 (Telefontid vardagar kl. 13-16) eller på mail info@sollentunaseniorgymmnstik.se


    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dessa förklaringar nedan är för våra pass som vi kommer att ha när vi kan träna inomhus igen 😍🤗


    Förklaring av SSG.s pass sommaren 2020🌺

     

    ”Yoga/Qigong” - 

    Stallbacken, Edsbergsparken (samling Oxstallet) 

    Vi gör långsamma rörelser som främjar rörlighet & balans. Vi övar djupandning som skapar lugn & ro i kroppen. (kom gärna och prova) Blåser det mkt tar vi en lättare promenad med inslag av yoga/Qigong rörelser. Kläder efter väder så du inte fryser. (Passar alla) 

    Ledare: Ingela Kullman 

     

    ”Breathwalk” (en härlig yogaform) Edsbergsparken.

    (Samling nedanför slottet) 

    Vi tar med oss yogan ut i naturen och jobbar med olika övningar och andningsteknik. Vi jobbar även med övningar för att förbättra immunförsvaret och vi går en lättare promenad som avslutas med en stående avspänning och avslappning (Passar alla).

    Ledare: Susanne Mörfelt

     

    ”Gympapass”- I ROTEBRO

    Rotebro, Tennisparken, korsningen Vasavägen/Tennisvägen. 

    Vi gympar ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch!. (Passar alla som gillar att röra sig till musik. Medtag egen matta eller handduk om du vill träna nere på gräset.)  

    Ledare: Anette Fällström

     

    ”Linedance & lite ”Zumba” - Kl: 14

    Stallbacken, Edsbergsparken- (bakom ladan = f.d Abbes cafe’)

    Vi dansar ute i friska luften med enkla danssteg till härlig musik! Först dansar vi linedance som är en förkoreograferad dans i olika karaktärer blandat med cha-cha, vals, polka, rock`n roll m.m. Sedan har vi lite Zumba på slutet av passet med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! (Passar alla som gillar att dansa).

    Ledare: Marlene Björkdahl

     

    ”Zumba” - Kl: 18

    Stallbacken, Edsbergsparken- (bakom ladan = f.d Abbes cafe’)

    Vi dansar ute i friska luften med enkla danssteg till härlig musik! Zumba För seniorer med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! (Passar alla som gillar att dansa).

    Ledare: Weronie Ginard  

     

    ”Gympapass” - I EDSBERGSPARKEN

    I Edsbergsparken (Samling nedanför slottet på gräset). 

    Vi gympar ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch!. (Passar alla som gillar att röra sig till musik. Medtag egen matta eller handduk om du vill träna nere på gräset.)  

    Ledare: Anette Fällström

     

    ”Balans, armstyrka & Bänk/Stolsgympapass ”

    Stallbacken, Edsbergsparken bredvid utegymet 

    (Bänkarna där med fantastisk utsikt). Ett balans, armstyrka och stolsgympapass (fast nu på bänkar) ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje i detta pass och avslutar med en lång och skön stretch. (Passar alla som gillar att röra sig till musik). Medtag gärna ngt att sitta på. 

    Ledare: Anette Fällström

     

     ”BungyPump/Stavgång” - Edsbergsparken (Samling - Stallbacken vid Duvslaget). 

    Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. Vi går en promenad i parken och ned mot vattnet. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. (Passar alla som gillar att promenera). Glöm inte handskar. Kom gärna 10 min. innan start, innan passet startar så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna.

    Ledare: Anita Bergström

     

    "Balans & ett lättare gympapass med mycket stretch"-

    Tors Backe (På innergården)

     Innergården ligger på baksidan av Tors Backe. Gå ej in i huset!

    Utan gå till Turebergsvägen 8 som är Ji Jis Fotvård. Gå till höger om den entrén och upp på den gångvägen. Gå ca 100 meter och sväng in till vänster på den lilla vägen där det står privat väg! Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken fast nu ett lättare stående pass med mycket balansövningar och stretch utomhus i naturen till härlig musik.Vi har en stående avspänning & avslappning. (Passar alla och om du vill kan du ta med dig en pall). 

    Ledare: Anette Fällström 

    ......................................................................

    Tips: Tänk på att ha kläder efter väder. Bra att ha med handskar, handsprit, liten vattenflaska, näsduk & gärna en frukt el smörgås, att ha direkt efter passet. Glöm inte att fylla på med mycket vätska & någon bra energi även innan passet.

    Vid regn (el. risk för regn) eller mycket blåst ställer vi in passet den dagen!

     

    OBS: SE HEMSIDAN SENAST EN TIMME INNAN PASSET - OM VI STÄLLER IN DAGENS PASS, P.G.A VÄDRET! 

     

    TÄNK ALLTID PÅ ATT UPPDATERA HEMSIDAN FÖR ATT SE DE SENASTE INLÄGGEN, GENOM ATT KLICKA PÅ DEN LILLA RUNDA PILEN UPPE I HÖRNET! (Detta gäller alla hemsidor).

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

    Information om Coronaviruset!

    I slutet av mars så ställde SSG in den vanliga inomhusträningen resten av våren 2020 och ersatte passen med utomhusträning!

    Alla medlemmar var välkomna att deltaga utomhus istället på många olika pass. 

    Vi följer folkhälsomyndighetens råd hela tiden. Så vi tränar även utomhus i sommar med stora avstånd mellan alla deltagare.

     

    Tips från oss i SSG är även att träna själv med det du kan hemma, kanske med Sofia på SVT på vardagsmornarna! 

    Gå gärna ut på en promenad varje dag i friska luften! Då ser vi till att immunförsvaret gör ett bra jobb också när vi tränar 👍

     

    Vi återkommer med schema och planer för hösten lite senare i sommar. 

     

    Ha det gott och sköt om dig nu, så hoppas vi att vi alla kan ses som vanligt till hösten💕

     

    Många styrkekramar på avstånd från 

    Alla ledare och styrelsen

    via Träningsansvarig

    Anette Fällström

    Tel: 070-440 02 05

    -----------------------------------------------------------------------------

    -----------------------------------------------------------------------------

    Nästa träningsresa 50+ i samarbete med SSG´s träningsansvarige Anette Fällström samt

    Ving & Hansson-Restore.

    Resan går till Gran Canaria/Sunwing Playa del Ingles

    21 - 28 november 2020

    Missa inte boka tidigt rabatt 1 000:-/person

    Skriv rabattkod "SSG" .  Läs mer HÄR

    eller här:

    https://www.ving.se/traningsresor/relax-reload/alcudia-50