Beskrivning av passen

Våra ledord i SSG är friskvård - gemenskap - glädje & härlig musik ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫

 

Gemensamt för alla pass är att de är anpassade för seniorer!

Vi sätter kondition, balans, styrka och smidighet i fokus på våra pass. På Yoga och Qigong har vi ett lugnt, behagligt och anpassat tempo och arbetar mycket med andning, balans och smidighet samt att få en förening mellan kropp, själ och medvetande.

 

Vi har en härlig sammanhållning och trevliga stunder tillsammans innan, under och efter passen.

 

Prova-på gratis!

Är du osäker på om övningarna på passet som du vill börja på, passar just dig? Då har du möjlighet att i början av varje termins första startvecka, prova på alla våra pass gratis (gäller inte badminton och vattengymnastiken). Om du missat denna provvecka, har du ändå chansen att utan avgift komma och prova ett pass gratis första gången. Om du sedan bestämmer dig för att börja hos oss kan du anmäla dig på plats till ledaren, eller via vår hemsida och betala in aktuell terminsavgift direkt efter din anmälan. Du kan när som helst prova på vattengymnastiken för 120:-/gång, då anmäler du dig på telefon 070-4400205.

 



Förklaring av SSG.s pass hösten 2020🌺

 

”Gympapass” - Snickarbacken/Sjöberg - Pass 1

(Samling på gården utanför kvarterslokalen)

Vi tränar ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch.Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på gräset, som avslutas med en avslappning och andningsövningar.

(Passar alla som gillar att röra sig till musik. 

Medtag: Träningsmatta/handduk & vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anette Fällström

 

 ”Gympapass”- i Rotebro - Pass 2

(Samling: Rotebrohallen, Hertig Karls väg 17)

Vi tränar i den stora idrottshallen till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch.

Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på golvet, som avslutas med en avslappning och andningsövningar. Vi kommer att ha in och utsläpp i olika omgångar så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa så detta blir smidigt och fungerar bra med tanke på Covid-19.

(Passar alla som gillar att röra sig till musik. 

Medtag: Träningsmatta och vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anette Fällström

 

 ”BungyPump/Stavgång”- i Tegelhagen/Helenelund - Pass 3

(Samling: Vid parkeringen vid Tegelhagsskolan som ligger framför scoutstugan Holken). 

Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. Vi går en promenad i skogen och ned mot vattnet. Detta pass är lite mer stavgång/ promenad jämfört med hur vi gör i Edsbergsparken. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. Kom gärna 10 min. innan passet startar så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna. (Passar alla som gillar att promenera). 

Medtag: Handskar och vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anita Bergström

 

”Gympapass” - I Edsbergsparken - Pass 4

(Samling Edsvik, stallbacken bakom oxstallet) 

Vi tränar ute i friska luften till härlig musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch. Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på gräset, som avslutas med en avslappning och andningsövningar.

(Passar alla som gillar att röra sig till musik. 

Medtag: Träningsmatta/handduk & vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anette Fällström

 

”Motionspass/Balans, rygg & nackträning ”- i Satelliten- Sollentuna C. - Pass 5

(Samling: Lokalen ligger bredvid busstorget, Allfarv. 4 i Sollentuna C.)

Vi tränar i den stora idrottshallen till härlig musik. Ett pass där vi fokuserar på balans, rygg och nackträning. men självklart blir det även lite träning för armar, ben och kondition. Under styrkan använder vi gummiband som du antingen får låna eller så tar du med ett eget. (SSG.s låneband vilar i vår påse i en vecka innan de används igen). Alla övningar utförs i stående position. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en skön stretch.

Vi kommer att ha in och utsläpp i olika omgångar, så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa så detta blir smidigt och fungerar bra med tanke på Covid-19.

(Passar alla som gillar att röra sig till musik).

Medtag: Eget gummiband om du har och vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anette Fällström

 

 ”BungyPump/Stavgång”- i Edsbergsparken - Pass 6

(Samling: Stallbacken vid Duvslaget). 

Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. Vi går en promenad i parken och ned mot vattnet. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. Kom gärna 10 min. innan passet startar så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna. (Passar alla som gillar att promenera). 

Medtag: Handskar och vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anita Bergström

 

"Lättgympa, Balans, styrka & stretch" - Rotebro - Pass 7

(Samling: Rotebro, Tennisparken, korsningen Vasavägen/Tennisvägen).

Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken ut och du kan ta med dig en pall om du vill? 

Vi kommer att träna ett lättare pass med arm och benstyrka och lite stående övningar med mycket balansövningar och stretch utomhus i naturen till härlig musik.Vi använder träd och staket m.m runt omkring när vi tränar. Vi avslutar med avslappning & stretch. (Passar alla)

Medtag: Vattenflaska, fika/lunch och en pall om du vill.

Ledare: Anette Fällström 

 

”Bänkgympa, balans, styrka & Stretch” i Edsbergsparken -

Pass 8

(Samling: Edsvik Stallbacken, bredvid utegymet)

Vi är på bänkarna där med fantastisk utsikt. Ett balans, ben och armstyrkepass ute i friska luften till härlig musik. Vi använder bänkarna som vi sitter på och räcket som finns där som redskap. Vi får massor av träningsglädje i detta pass och avslutar med en lång avslappning och skön stretch. (Passar alla som gillar att röra sig till musik). 

Medtag: Gärna något att sitta på och vattenflaska. Fika/lunch om du vill?

Ledare: Anette Fällström

 

"Lättgympa, Balans, styrka & stretch" - Snickarbacken/Sjöberg - Pass 9

(Samling på gården utanför kvarterslokalen)

Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken ut och du kan låna stol från lokalen om du vill? 

Vi kommer att träna ett lättare pass med arm och benstyrka och lite stående övningar med mycket balansövningar och stretch utomhus till härlig musik.Vi använder väggar och statyn mitt på gården m.m när vi tränar. Vi avslutar med avslappning & stretch. (Passar alla)

Medtag: Vattenflaska, fika och en egen pall om du vill.

Ledare: Anette Fällström 

 

"Balans & ett lättare gympapass med mycket stretch"- Tors Backe - Pass 10

(Samling: På innergården som ligger på baksidan av Tors Backe. Gå ej in i huset!)

Utan gå till Turebergsvägen 8 som är Ji Jis Fotvård. Gå till höger om den entrén och upp på den gångvägen. Gå ca 100 meter och sväng in till vänster på den lilla vägen där det står privat väg! 

Vi tar med oss en blandning av stolsgymnastiken fast nu ett lättare stående pass med mycket balansövningar och stretch utomhus i naturen till härlig musik.Vi avslutar med avslappning & stretch. (Passar alla)

Medtag: Vattenflaska, fika/lunch och en pall om du vill

Ledare: Anette Fällström 

 

”Yoga/Qigong” i Edsbergsparken - Pass 15

(Samling: Stallbacken, Edsvik bakom Oxstallet) 

Vi gör långsamma rörelser som främjar rörlighet & balans. Vi övar djupandning som skapar lugn & ro i kroppen. Är inte vädret med oss, så tar vi en lättare promenad med inslag av yoga/gigongrörelser. (Passar alla)

Medtag: Varma kläder, handduk eller yogamatta. Fika om du vill.

Ledare: Ingela Kullman 

 

”Breathwalk”  - en härlig gående & stående medicinsk yogaform i Edsbergsparken. - Pass 16

(Samling framför slottet, utsikt över Edsviken)

Vi tar med oss yogan ut i naturen. Vi börjar med stående yogaövningar och därefter promenerar vi långsamt och övar olika andningstekniker.

Vi jobbar även med övningar för att förbättra immunförsvaret som avslutas med en stående avspänning och avslappning (Passar alla).

Medtag: Varma kläder och vattenflaska. Fika/lunch om du vill.

Ledare: Susanne Mörfelt

 

”Zumba” - i Rotebro - Pass 17

(Samling: Rotebro, Tennisparken, korsningen Vasavägen/Tennisvägen).

Vi dansar ute i friska luften på gräset med enkla danssteg till härlig musik! Zumba för seniorer med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! (Passar alla som gillar att dansa). 

Medtag: Bra dansskor och vattenflaska. Fika/lunch om du vill.

Ledare: Weronie Ginard 

 

”Cirkelträning ”- i Edsbergparken - Pass 18

(Samling: Nedanför slottet på gräsmattan.)

Vi värmer upp tillsammans till härlig musik. Efter uppvärmningen tränar vi cirkelträning (olika stationer i en bana). Vi utnyttjar trappan, murväggen, träd och bänkar m.m som finns i parken. Vi tränar kondition, balans och styrka för hela kroppen till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Du jobbar i det tempo som du själv önskar att jobba i. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm.

Medtag: En vattenflaska. Fika/lunch om du vill.

 

”Linedance & lite ”Zumba” i Edsbergsparken - Pass 20

(Samling: Edsvik/Stallbacken, bakom ladan = f.d Abbes cafe’)

Vi dansar ute i friska luften med enkla danssteg till härlig musik! Först dansar vi linedance som är en förkoreograferad dans i olika karaktärer blandat med cha-cha, vals, polka, rock`n roll m.m. Sedan har vi lite Zumba på slutet av passet med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! (Passar alla som gillar att dansa).

Medtag: Bra dansskor och vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Marlene Björkdahl

 

Vattengymnastik i varmvattenbassäng - Väsby Rehab i Upplands väsby - Pass 12-13-21-22

Här tränar vi styrka, balans och kondition till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ i uppvärmd bassäng. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet om du vill. Möjlighet att basta finns för den som önskar. Obligatorisk dusch och tvagning gäller innan bad! Separat information får alltid ut till er som anmäler er till vattengympan.

Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. (Badskor om man önskar). Badmössa finns att köpa kontant på plats för 10 kr. Tips: Ta med en gammal enkrona om du har för att nyttja låsbara skåp, myntet får du tillbaka när du låser upp igen. Du kan annars låna en gammal enkrona i receptionen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dessa förklaringar nedan är för våra pass som vi kommer att ha när vi kan träna inomhus igen 😍🤗

 


BungyPump:

Detta är ett utomhuspass. Vi samlas vid Oxstallet vid Edsviks utsiktsplats. Du tränar stavgång och använder även stavarna till annan träning såsom till styrka och smidighet. Ta gärna med egna stavar om du har som komplement till de som vi lånar ut. ( Bra om vi blir många daltagare)

BungyPumpstavar är stavar med fjädrande motstånd. En motionsform där alla som gillar att promenera kan vara med, då alla tränar efter egen förmåga. Aktiva övningar med rörlighet och styrka blandas med teknik i stavgång.


Medtag: Kläder efter väder, gymnastikskor (kängor), vattenflaska och stavar om du har.


 

 

Motionsgymnastik:

Här tränar vi kondition, balans, styrka och koordination till härlig och medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ Den som vill, kan ta i och bli ordentligt varm. Alla tränar efter egen förmåga. Vi jobbar uppe i stående position med kondition, koordination och styrka för benen. Sedan jobbar vi nere på golvet med styrka för armar, mage och rygg. Vi avslutar med en lång och skön stretch som är liggande, sittande och stående.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder, (inne-) gymnastikskor och vattenflaska.

 

 

Motion/Balans, Rygg & Nackträning:

Ett motionspass där vi fokuserar på balans, rygg & nackträning. Men självklart kommer det även med lite träning för armar, ben och kondition! Under styrkan använder vi gummiband och vår egen kroppsvikt. Allt gör vi till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Alla tränar efter egen förmåga. Gummibanden får du låna av ledaren under passet. (Eller om du väljer att ta med ditt eget). Alla övningar utförs i stående position.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

Cirkelträning:

Vi värmer upp tillsammans eller om du känner att du vill värma upp på egen hand med t.ex egen löpning/promenad eller någon annan valfri uppvärmning. Efter uppvärmingen tränar vi cirkelträning (olika stationer i en bana) tillsammans i idrottshallen, med redskap som finns där. SSG har också med egna redskap till cirkelträningsbanan.

Vi tränar kondition, balans och styrka för hela kroppen till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Du jobbar i det tempo som du själv önskar att jobba i. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

 

Stol/Styrka & Balansgymnastik:

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪. Alla tränar efter egen förmåga, den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balansen. Vi avslutar med själv-massage, avslappning och stretch.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

 

Senioryoga:

Här tränar vi en yoga som är väl anpassad för dig som senior och fokuserar mycket på balans och att förbättra rörligheten i höfter och rygg. Vi tränar även mycket på andning, styrka och mentalt fokus. Varje pass består av andningsövningar i stående, sittande och liggande positioner på golvet. Vi avslutar med en lång, skön liggande avslappning.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska. 

 

 

Medicinsk Yoga:

Är en träningsform som påverkar både kropp och sinne. Du får igång dina energiflöden som hjälper till att ge näring till varenda cell. Du blir smidigare, starkare och balanserad samtidigt som lugn och ro infinner sig. Träningen anpassas efter dina förutsättningar. I medicinsk yoga arbetar vi med specifika kombinationer för ditt välmående med enkla yogarörelser, andningsövningar, avslappning och meditation. Du kan välja att utföra rörelserna sittande på en stol eller på en yogamatta.

Medtag: Yogamatta, vattenflaska och sköna kläder att träna i.

 

 

Zumba Senior:

Här motionerar vi med enkla danssteg till latinska rytmer, skakar höfter och får massor med träningsglädje. Vi tränar kondition och koordination i en härlig mix av latinamerikanska dansformer och musik med enkel koreografi. Passar både damer och herrar som gillar att dansa, både nybörjare och vana dansare är varmt välkomna.

Medtag: Träningskläder inneträningsskor och en vattenflaska.

 

 

Linedance:

Här tränar vi en förkoreograferad dans i olika karaktärer såsom cha-cha, vals, polka, funk, rock’n roll m.m. Denna dans dansas i många länder och i alla åldrar, ung som gammal och på alla nivåer – allt från glada amatörer till elitnivå. Passar både män, kvinnor och hela familjen och ingen förkunskap eller dansvana behövs. Musiken ♪ ♫ ♫ ♪varierar med allt från traditionell country, rock, irländskt, dansband till dagens populärmusik.

Medtag; Träningskläder, dansvänliga skor eller (inne) gymnastikskor och en vattenflaska

 

 

Vattengymnastik i varmvattenbassäng:

Här tränar vi styrka, balans och kondition till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ i uppvärmd bassäng. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet om du vill. Möjlighet att basta finns för den som önskar. Obligatorisk dusch och tvagning gäller innan bad!

Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. (Badskor om man önskar). Badmössa finns att köpa kontant på plats för 10 kr. Tips: Ta med en gammal enkrona om du har för att nyttja låsbara skåp, myntet får du tillbaka när du låser upp igen. Du kan annars låna en gammal enkrona i receptionen.

 

 

Badminton:

Rabatterat fritt spel utan instruktör Tisdagar kl 9.00-10.00 och Torsdagar kl 12-13.

Avgift 25 kr per timme inkl. banhyra samt racket och boll. Många kommer själva och hittar en medspelare på plats.

Medtag: Träningskläder (inne) gymnastik skor och en vattenflaska.

Tips: Fika gärna efteråt. Vi har rabatt i deras café.

 

Fika eller lunch efter genomfört pass:

Det finns på flera ställen möjlighet att fika eller luncha efter genomfört pass:

  • Fika till självkostnad finns i Edsbergshallen, Rotebrokyrkan, Rotebrohallen, Tors Backe.
  • Fika efter övriga pass. Många brukar stanna kvar och ha med eget fika efter de flesta av våra pass.
  • I Väsby Centrum vid Väsby Rehab finns möjlighet att luncha och umgås tillsammans efteråt.
  • I alla centrum där vi har våra pass finns företag som ger olika rabatter till SSG:s medlemmar, se översikten Samarbetspartners på sidan "Länkar". Du behöver bara visa upp medlemskortet för att få rabatten!

 

Tips:

Om du vill så kan du på alla pass av ledarna få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen, eller få lite råd om du kanske har en skada eller ont någonstans och vill få lite förslag på bra övningar att göra på egen hand. 

 

Närvarolista:

Anmälan görs när du kommer till ett pass. Värdarna och ledarna hjälper till. Kontrollera också att vi har rätt information om dig såsom telefonnummer och e-postadress, detta är viktigt om vi snabbt behöver informera dig om förändringar.

 

Ansvar:

Föreningens ekonomi medger inte att vi kan teckna försäkring för deltagarna under passen. Om en olycka skulle inträffa får deltagaren alltså förlita sig på sin egen olycksfallsförsäkring


Vill Du veta mer?

För mer information om tider kan du klicka här på schemat och för anvisning om var passen anordnas eller hur man kommer till olika ställena kan du klicka på lokalerna.

I övrigt när det gäller passens innehåll och annan information kan Du vända dig till vår träningsansvariga Anette Fällström, som har  telefon 070- 440 02 05 (vardagar kl. 13-16). Du kan också maila till anette@sollentunaseniorgymnastik.se.


VÄLKOMMEN !