Beskrivning av passen



Våra ledord i SSG är friskvård - gemenskap - glädje & härlig musik ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫

Gemensamt för alla pass är att de är anpassade för seniorer! Vi sätter kondition, balans, styrka och smidighet i fokus på våra pass. På Yoga och Qigong har vi ett lugnt, behagligt och anpassat tempo och arbetar mycket med andningsträning, balans och smidighet, samt att få en förening mellan kropp, själ och medvetande.

Vi har en härlig sammanhållning och trevliga stunder tillsammans innan, under och efter alla pass.

 

Prova-på gratis!

Är du osäker på om övningarna på passet som du vill börja på, passar just dig? Då har du möjlighet att i början av varje termins första startvecka, prova på alla våra pass du vill gratis, det är bara att komma till passen du vill prova, (gäller dock inte medicinsk yoga och vattengymnastik där du behöver föranmäla dig innan p.g.a. liten lokal). Om du missat denna provvecka, har du ändå chansen att utan avgift komma och prova ett pass gratis första gången. Om du sedan bestämmer dig för att börja hos oss kan du enkelt anmäla dig på plats till ledaren, eller via vår hemsida och betala in aktuell terminsavgift direkt efter din anmälan. Du kan när som helst prova på vattengymnastiken för 120:-/gång eller medicinsk yoga för 80:-/gång, då anmäler du dig på telefon 070-4400205.

 

Förklaring av SSG.s pass hösten 2021🌺

 

Pass 1 - ”Gympapass” - Snickarbacken/Sjöberg

(Samling i kvarterslokalen, Sidensvansvägen 63)

Vi tränar i kvarterslokalen till härlig & medryckande musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch.

Ett klassiskt gympapass, där vi jobbar med en stående uppvärmning, där vi även jobbar med gummiband och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på golvet, som avslutas med en avslappning och andningsövningar. Passet passar alla som gillar att röra sig till musik och kan jobba med styrka nere på golvet. 

Medtag: Träningsmatta, gummiband & vattenflaska (gummiband finns även att låna på plats). 

Ledare: Anette Fällström

 

Pass 2 - ”Gympapass”- i Rotebro

(Samling: Rotebrohallen, Hertig Karls väg 17)

Vi tränar i hela den stora idrottshallen till härlig & medryckande musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch.

Ett klassiskt gympapass, där vi jobbar med en stående uppvärmning där vi även jobbar med gummiband och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på golvet, som avslutas med en avslappning och andningsövningar. Passar alla som gillar att röra sig till musik och kan jobba med styrka nere på golvet. 

Vi kommer att ha in och utsläpp i olika omgångar, så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa, så detta blir smidigt och fungerar bra. Efter passet kan du köpa kaffe 10:- och smörgås 10:- om du vill. Det finns många bord så man kan sitta utspridda! Ta gärna med egen kaffemugg! Handsprit finns på plats!

Medtag: Träningsmatta, gummiband och vattenflaska, (gummiband finns även att låna på plats). Eget fika/lunch om du vill, (micro finns i köket). 

Ledare: Anette Fällström/Ylva Granöö

 

Pass 3 - ”Gympapass med fokus på bålträning/core”- i Tegelhagsskolans gamla gympasal i Helenelund

(Samling: Vid Tegelhagsskolan´s gamla gymnastiksal, i Helenelund som ligger bredvid skolans skolgård). 

Vi tränar i den gamla gympasalen till härlig musik. Vi fokuserar på att träna bålens alla muskler. Vi jobbar även med gummiband. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch. Vi jobbar med en stående uppvärmning och sedan jobbar vi mycket med bålen, med styrka för rygg och mage nere på golvet, som avslutas med en skön stretch på slutet. Passet passar alla som gillar att röra sig till musik och kan jobba med styrka nere på golvet. 

Medtag: Träningsmatta, gummiband och vattenflaska. (Gummiband finns även att låna på plats) Fika om du vill.

Ledare: Anita Bergström

 

Pass 4 - ”Gympapass” - Edsbergshallen i Edsbergs Centrum

(Samling i entrén i Edsbergshallen som ligger mitt på Edsbergsskolans skolgård vid Edsbergs Centrum) 

Vi tränar i hela den stora idrottshallen till härlig medryckande musik. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en lång och skön stretch. Ett klassiskt gympapass, där vi jobbar med en stående uppvärmning där vi även använder gummiband och sedan jobbar vi med styrka för rygg, armar och mage nere på golvet, som avslutas med en avslappning och andningsövningar. Vi kommer att ha in- och utsläpp i olika omgångar, så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa, så detta blir smidigt och fungerar bra. Passet passar alla som gillar att röra sig till musik och kan jobba med styrka nere på golvet. 

Efter passet kan du köpa kaffe för 10:- & smörgås för 10:- om du vill. Det finns många bord där, så man kan sitta lite utspridda! Ta gärna med egen kaffemugg!

Medtag: Träningsmatta, gummiband & vattenflaska (gummiband finns även att låna på plats). Eget fika om du vill. 

Ledare: Anette Fällström/Annika Johansson 

 

Pass 5  - ”Gympapass/Balans, rygg & nackträning ”- i Satelliten- Sollentuna Centrum

(Samling: Lokalen ligger bredvid busstorget, Allfarv. 4 i Sollentuna C.)

Vi tränar i hela den stora idrottshallen till härlig musik. Detta är ett stående pass som börjar med en klassisk gympauppvärmning till medryckande musik. På detta pass fokuserar vi mycket på balans, rygg och nackträning. men självklart blir det även lite träning för armar, ben och lätt kondition. Under styrkan använder vi gummiband som du antingen får låna på plats eller så tar du med ett eget. Vi får massor av träningsglädje och avslutar med en skön och härlig stretch.

Vi kommer att ha in och utsläpp i olika omgångar, så det inte blir trångt i varken omklädningsrum eller i lokalen. Vi samarbetar allihopa så detta blir smidigt och fungerar bra. Passet passar alla som gillar att röra sig till musik. 

Medtag: Eget gummiband om du har och vattenflaska. Gummiband finns även att låna på plats. 

Ledare: Ylva Granöö

 

Pass 6 - ”BungyPump/Stavgång”- i Edsbergsparken

(Samling: Stallbacken vid Duvslaget). 

Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. BungyPump stavarna ger ett extra motstånd p.g.a. sin fjädring. Vi går en promenad i parken och ned mot vattnet. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. Kom gärna 10 min. innan passet startar, så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna. Passet passar alla som gillar att promenera. 

Medtag:  (Handskar), vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anita Bergström

 

Pass 7 - Stol & balans gymnastik i Rotebrokyrkan Rotebro


(Samling: Rotebrokyrkan, Ytterbyvägen 4 E, gratis parkering vid Kyrkan när vi är där).

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪. Alla tränar efter egen förmåga, den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balans och styrka. Vi avslutar med själv-massage, avslappning och stretch.

Efter passet kan du köpa fika med kaffe & 10:- om du vill. Det finns många bord så vi kan sitta mycket utspridda! Ta gärna med egen kaffemugg om du vill.

Ledare: Anette Fällström 

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska. 

Passar passar alla som gillar att träna till musik. 

Medtag: Vattenflaska, 

Ledare: Anette Fällström 

 

Pass 8 - ”Stol, styrka och balans gymnastik i nya Edsbergshallen

(Samling i entrén i Edsbergshallen som ligger mitt på Edsbergsskolans skolgård vid Edsbergs Centrum) 

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪. Alla tränar efter egen förmåga, den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balansen. Vi avslutar med själv-massage, avslappning och stretch.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

Passet passar alla som gillar att röra sig till musik och kan jobba med styrka nere på golvet. 

Efter passet kan du köpa fika med kaffe & ost/kex 10:- om du vill. Det finns många bord så vi kan sitta mycket utspridda! Ta gärna med egen kaffemugg om du vill.

Ledare: Anette Fällström 

 

Pass 9 - "Stol, styrka & balans gymnastik" - Snickarbacken/Sjöberg

(Samling i kvarterslokalen, Sidensvansvägen 63)

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪. Alla tränar efter egen förmåga, den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balansen. Vi avslutar med själv-massage, avslappning och stretch.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

Ledare: Anette Fällström 

 

Pass 10 - "Stol/Styrka & Balansgymnastik"- Tors Backe
(Detta pass pausar resten av höstterminen, så hoppas vi att det kan komma igång igen till våren 2022)


(Samling: Turebergsvägen 12 - Tors Backe. Vi möter upp dig vid dörren om du inte har koden).

Vi tränar balans,styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik. Alla tränar efter egen förmåga, den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balans och styrka. Vi avslutar med lite själv-massage, avslappning & stretch. Passet passar alla som gillar att röra sig till musik.

Medtag: Vattenflaska, eget gummiband (finns även att låna på plats),

Efter passet kan du köpa fika/kaffe 10:- om du vill. Det finns många bord så vi kan sitta mycket utspridda! TA gärna med egen kaffemugg och egen smörgås/lunch.

Ledare: Anette Fällström 

 

Pass 11 - ”BungyPump/Stavgång”- i Tegelhagsskolan parkering/Helenelund

(Samling: Vid Tegelhagsskolan´s parkering, vid anslagstavlan bredvid skolan) 

Stavgång och promenad med extra styrka och rörlighetsträning. BungyPump stavarna ger ett extra motstånd p.g.a. sin fjädring. Vi går en promenad i skogen och ned mot vattnet. Detta pass är lite mer stavgång med promenad jämfört med hur vi gör i Edsbergsparken. Du lånar stavar på plats om du inte tar med egna. Du kan också ta med dig vanliga stavar som komplement om vi blir många, så visar vi olika övningar med dessa också. Vi avslutar med en lätt stretch. Kom gärna 10 min. innan passet startar så du hinner att prova ut dina stavar, om du inte har med dig egna. Passet passar alla som gillar att promenera. 

Medtag: (Handskar), vattenflaska. Fika om du vill.

Ledare: Anita Bergström

 

Se pass 12 & 13 längre ned på sidan .....

 

Pass 14 - ”Medicinsk yoga” - Tors backe


(Samling: Turebergsvägen 12 - Tors Backe bredvid busstorget i Sollentuna Centrum) Vi möter upp dig vid dörren om du inte har koden).

Medicinsk yoga är en terapeutisk yogaform, där medveten andningsträning blandas med mjuka, fysiska övningar, avslappning och meditation. Inga förkunskaper behövs. Du anpassar själv dina övningar efter din egen dagsform. Yogan passar dig som vill ha en lugn och skön stund med snäll träning för kroppen. Kanske har du ryggproblem, är stressad, har ångest, har svårt att sova, har högt blodtryck eller migrän? Yogan är även bra om du har olika hormonella obalanser i kroppen. Medicinsk yoga ger dig mer energi och mer balans i livet, med den återhämtningen som alla behöver. Du kan utföra passet på en stol eller yogamatta.

Medtag: Yogamatta och vattenflaska. Ha gärna mjuka och följsamma kläder på dig. 

Ledare: Elisabeth Freij 

 

Pass - 15 ”Yoga/Qigong” i Edsbergsparken

(Samling: Stallbacken, Edsvik bakom Oxstallet) 

Vi gör långsamma rörelser som främjar rörlighet & balans. Vi övar djupandning som skapar lugn & ro i kroppen. Är inte vädret med oss, så tar vi en lättare promenad med inslag av yoga/gigongrörelser. (Passar alla)

Medtag: Kläder efter väder. Fika om du vill fika en stund efteråt.

Ledare: Ingela Kullman 

 

Pass 16 - ”Yogapromenad” (detta pass pausar under höstterminen) - en härlig promenad innehållande mjuka och följsamma rörelser och stretchövningar i Edsbergsparken.


(Samling framför slottet, utsikt över Edsviken)

Vi tar med oss yogan ut i naturen. Vi börjar med en stående uppvärmning med långsamma yoga och qigongövningar, därefter promenerar vi långsamt och övar på olika andningstekniker samtidigt som vi tar intryck av den vackra naturen. I slutet av passet jobbar vi även med sköna och mjuka rörelser och övningar till fin och lugn musik, för att förbättra immunförsvaret som avslutas med en stående stretch och avspänning. Passar alla som tycker om yoga, qigong  och promenader.

Medtag: Kläder efter väder och en vattenflaska. Fika/lunch om du vill och sitta en stund efteråt.

Ledare: Lena Redegren

 

Pass 17 - ”Zumba” - Arena Rotebro i Rotebro Centrum

(Samling: Rotebro, i Arena Rotebro ligger inne i biblioteket).

Vi dansar med enkla danssteg i Zumban för seniorer med latinska rytmer, skakar höfter och får massor av träningsglädje! Vi är i den stora och bra danssalen bredvid biblioteket. Vi tränar kondition och koordination till en härlig mix av latinamerikanska dansformer och musik med enkel koreografi. Passar både herrar och damer som gillar att dansa. Både nybörjare och vana dansare är varmt välkomna. 

Medtag: Bra dansskor och vattenflaska. Fika/lunch om du vill. Det går att stanna efter passet och fika om du vill, där har vi stora mellanrum mellan alla bord,

Ledare: Weronie Ginard

 

Pass 18 - ”Cirkelträning ”- i nya Rotebrohallen

 

(Samling: Rotebrohallen, Hertig Karls väg 17)

Vi värmer upp tillsammans. Efter uppvärmningen tränar vi cirkelträning (olika stationer i en bana) tillsammans i idrottshallen, med redskap som finns där. SSG har också med egna redskap till cirkelträning banan. Vi tränar kondition, balans och styrka för hela kroppen till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Du jobbar i det tempo som du själv önskar att jobba i. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. 

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

Efter passet kan du köpa kaffe 10:- och 10:- för kex/ost om du vill. Det finns många bord så vi kan sitta mycket utspridda! TA gärna med egen kaffemugg och egen smörgås/lunch.

Medtag: En vattenflaska. Fika/lunch om du vill. Micro finns i köket. 

Ledare: Anette Fällström 


Pass 19 - Danspass Mix

(Samling: Parkeringen bredvid f.d Abbes Cafe, eller bakom ladan bredvid Oxstallet på stallbacken, om det blåser för mycket?)
Ett härligt mixat danspass med många olika danser såsom Zumba/Disco/Linedance/tango/flamenco/mambo m.m. Musiken varierar med allt från Latinamerikanska och afrikanska rytmer, även en mix av 60 - 70 och 80-talsmusik.
Passet passar både damer och herrar som gillar att dansa, ingen förkunskap krävs och vi får massor av dans och träningsglädje!
Medtag: Kläder efter väder. Bra dansskor och vattenflaska. Ta gärna med dig fika om du vill. Det är trevligt att stanna en stund efter passet och fika tillsammans.
Ledare: Marlene Björkdahl

 

Pass 20 - ”Linedance" - Arena Rotebro i Rotebro Centrum

(Samling i Arena Rotebro ligger inne i biblioteket).

Här tränar vi en förkoreograferad dans i olika karaktärer blandat med cha-cha, vals, polka, rock`n roll m.m. Denna dans dansas i många länder och i alla åldrar, ung som gammal och på alla nivåer. Allt från glada amatörer till elitnivå. Passar både damer och herrar ingen förkunskap krävs. Vi är i den stora och bra danssalen bredvid biblioteket. Musiken varierar med allt från traditionell country, rock, irländskt, dansband till dagens populärmusik, Vi får massor av träningsglädje! Åasset passar alla som gillar att dansa.

Medtag: Bra dansskor och vattenflaska. Fika om du vill. Det går att stanna efter passet och fika där om du vill, då vi har stora mellanrum mellan alla bord,

Ledare: Marlene Björkdahl

 

Pass 23 - ”Bänkgympa, balans, styrka & Stretch” i Edsbergsparken -

(Samling: Edsvik Stallbacken, bredvid utegymmet)

Vi är på bänkarna där med fantastisk utsikt. Ett balans, ben och arm styrkepass ute i friska luften till härlig musik. Vi använder bänkarna som vi sitter på och räcket som finns där som redskap. Vi får massor av träningsglädje i detta pass och avslutar med en skön stretch. Passet passar alla som gillar att röra sig till musik. 

Medtag: Kläder efter väder. Gärna något att sitta på och en vattenflaska. Fika/lunch om du vill? Edsviks Cafe är även öppet om man vill handla där.

Ledare: Anette Fällström

 

Pass 12-13 Anita Bergström & Pass 21-22 Ylva Granöö Vattengymnastik i varmvattenbassäng - Väsby Rehab i Upplands väsby centrum. 

Här tränar vi styrka, balans och kondition till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ i uppvärmd bassäng. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet om du vill. Möjlighet att basta finns för den som önskar. Obligatorisk dusch och tvagning gäller innan bad! Separat information får alltid ut till er som anmäler er till vattengympan.

Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. (Badskor om man önskar). Badmössa finns att köpa kontant på plats för 10 kr. Tips: Ta med en gammal enkrona om du har för att nyttja låsbara skåp, myntet får du tillbaka när du låser upp igen. Du kan annars låna en gammal enkrona i receptionen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Fika eller lunch efter genomfört pass:

Det finns på flera ställen möjlighet att fika eller luncha efter genomfört pass:

  • Fika till självkostnad finns i Edsbergshallen, Rotebrokyrkan, Rotebrohallen, Tors Backe.
  • Fika efter övriga pass. Många brukar stanna kvar och ha med eget fika efter de flesta av våra pass.
  • I Väsby Centrum vid Väsby Rehab finns möjlighet att luncha och umgås tillsammans efteråt.
  • I alla centrum där vi har våra pass finns företag som ger olika rabatter till SSG:s medlemmar, se översikten Samarbetspartners på sidan "Länkar". Du behöver bara visa upp medlemskortet för att få rabatten!

 

Tips:

Om du vill så kan du på alla pass av ledarna få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen, eller få lite råd om du kanske har en skada eller ont någonstans och vill få lite förslag på bra övningar att göra på egen hand. 

 

Närvarolista:

Anmälan görs när du kommer till ett pass. Värdarna och ledarna hjälper till. Kontrollera också att vi har rätt information om dig såsom telefonnummer och e-postadress, detta är viktigt om vi snabbt behöver informera dig om förändringar.

 

Försäkring och ansvar:

Föreningens ekonomi medger inte att vi kan teckna försäkring för deltagarna under passen. Om en olycka skulle inträffa får deltagaren alltså förlita sig på sin egen olycksfallsförsäkring

 

Vill Du veta mer?

För mer information om tider kan du klicka här på schemat och för anvisning om var passen anordnas eller hur man kommer till olika ställena kan du klicka på lokalerna. I övrigt när det gäller passens innehåll och annan information kan Du vända dig till vår verksamhetsansvariga - Anette Fällström, som har telefon 070- 440 02 05 (vardagar kl. 13-16). Du kan också maila till anette@sollentunaseniorgymnastik.se.



VÄLKOMMEN !