Beskrivning av passen

Om passen

Gemensamt för alla pass är att de är anpassade för seniorer.

Kondition, balans, styrka och smidighet är i fokus. Vi har härlig sammanhållning och trevliga stunder tillsammans innan, under och efter passen.

 

Prova-på gratis!

Är du osäker på om övningarna på passet som du vill börja på, passar just dig? Då har du möjlighet att i början av varje termins första startvecka prova på alla våra pass gratis (gäller inte vattengymnastiken). Om du missat denna provvecka har du ändå chansen att utan avgift komma och prova på två olika pass, gäller inte badminton och vattengympa. När du sedan bestämmer dig för att börja hos oss, kan du anmäla dig på plats till ledaren eller via vår hemsida och betala in aktuell terminsavgift direkt efter din anmälan.

Motionsgymnastik

Här tränar vi kondition, balans, styrka och koordination till härlig och medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ Den som vill, kan ta i och bli ordentligt svettig. Alla tränar efter egen förmåga. Vi jobbar uppe i stående position med kondition, koordination och styrka för benen. Sedan jobbar vi nere på golvet med styrka för armar, mage och rygg. Vi avslutar med en lång och skön stretch liggande, sittande och stående.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder, (inne-) gymnastikskor och vattenflaska.

 

Cirkelträning

Vi värmer upp på gymet ”Puls & tränings” redskap och maskiner. Du kan då välja mellan - gåband, crosstrainer, cykel, roddmaskin m.m. Därefter tränar vi cirkelträning tillsammans som innehåller kondition, balans och styrka för hela kroppen till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Du jobbar i det tempo som du själv önskar att jobba i. Den som vill kan ta i och bli ordentligt svettig. Om du inte vill träna tillsammans i grupp i vår cirkel -styrkebana efter uppvärmningen, så kan du välja att stanna kvar och arbeta själv i gymet och sedan avsluta tillsammans med gruppen när vi stretchar i slutet av passet.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

Motion/Coreträning

Vi tränE kroppen med extra mycket fokus på styrka och stabilitetsträning för främst mage och rygg. Dessa delar är centrala för att skapa balans och styrka i kroppen, utmärkt för hållningen och för att hålla kroppen stark och skadefri. Vi arbetar till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪. Den som vill kan ta i och bli ordentligt svettig. Alla tränar efter egen förmåga. Vi jobbar i stående position med en kortare konditionupspvärmning och lite koordination. Sedan jobbar vi nere på golvet med styrka för mage, rygg och rumpa. Vi använder även bänkarna som finns i hallen som redskap. Avslutar med en skön stretch.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska

 

Motion/Rygg & Nackträning

Vi tränar med extra mycket fokus på styrka för rygg och nacke, även lite armar och ben. För att göra styrketräningen rolig och effektiv använder vi gummiband som motstånd i våra rörelser. Under passet övar vi även rörlighet och balans. Allt gör vi till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Den som vill kan ta i och bli ordentligt svettig. Alla tränar efter egen förmåga. Gummibanden får du låna av ledaren under passet. Alla övningar kan även utföras i stående position.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

Gå-Fotboll

Här sparkar vi boll som också kallas walking football och är mycket populärt på många håll utomlands. Så nu tar vi träningsformen hit till Sollentuna och SSG! Det krävs inga tidigare erfarenheter av fotbollsträning utan syftet är att skapa en social mötesplats och samtidigt få motion och att ha kul. Reglerna är enkla, man får bara gå och bollen och träningen skapar den sociala mötesplatsen under glädje och skratt. Och vi lovar att du kommer få ett både jobbigt och annorlunda roligt träningspass.

Medtag; Träningskläder, (inne) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

Stol- och balansgymnastik

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪

Alla tränar efter egen förmåga, fen som vill kan ta i och bli ordentligt svettig. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balansen. Välj att delta sittande, stående eller både/och. Vi avslutar med själv-massage, avslappning och stretch.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

Medicinsk Yoga

Yoga är en träningsform som påverkar både kropp och sinne. Du får igång dina energiflöden som hjälper till att ge näring till varenda cell i kroppen. Du blir smidigare, starkare och balanserad samtidigt som lugn och ro infinner sig. Träningen anpassas efter dina förutsättningar. Enkla yogarörelser, andningsövningar, avslappning och meditation ingår. Du kan välja att utföra rörelserna sittande på en stol eller på en yogamatta.

Medtag: Yogamatta, vattenflaska och sköna kläder att träna i.

 

Medicinsk QiGong

Alla kan vara med och utöva qigong. Du gör långsamma rörelser i samklang med din andning. Detta tillsammans med klappmassage, andningsövningar och avslappning gör dig piggare & ger dig ett inre lugn, samtidigt som din kropp blir både starkare och smidigare. Mestadels görs övningarna stående och du kan även välja att jobba sittande på en stol. Passet avslutas med en skön avslappning liggande på golvet eller sittande kvar på stolen.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska.

 

Yoga

Vi tränar en flexibel form av Dynamisk yoga. Den som vill kan ta i och bli ordentligt trött. Vi tränar balans, styrka och rörlighet och vår ledare visar både stående, sittande och liggande positioner - såväl de lättare som de mer krävande. Vi avslutar med en lång skön avslappning.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska.

 

Zumba

Vi tränar kondition och koordination i en härlig mix av latinamerikanska dansformer och musik med enkel koreografi. Passar både damer och herrar som gillar att dansa både nybörjare och vana dansare.

Medtag: Träningskläder inneträningsskor och en vattenflaska.

Medicinsk QiGong

Alla kan vara med och utöva qigong. Du gör långsamma rörelser i samklang med din andning. Detta tillsammans med klappmassage, andningsövningar och avslappning gör dig piggare & ger dig ett inre lugn, samtidigt som din kropp blir både starkare och smidigare. Mestadels görs övningarna stående eller sittande på en stol. De avslutas med en skön avslappning liggande på golvet eller kvar på stolen.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska.

 

Vattengymnastik

Här tränar vi styrka, balans och kondition till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ i uppvärmd bassäng. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet om du vill. Möjlighet att basta finns för den som önskar. Obligatorisk dusch och tvagning gäller innan bad!

Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. Badmössa finns att köpa på plats för 10 kr.

Ta också med en gammal enkrona om du har för att nyttja låsbara skåp, myntet får du tillbaka när du låser upp igen. Du kan annars låna en gammal enkrona i receptionen.

 

Linedance

Här tränar vi en förkoreograferad dans i olika karaktärer såsom chacha, vals, polka, funk, rock’n roll m.m. Denna dans dansas i många länder och i alla åldrar, ung som gammal och på alla nivåer – allt från glada amatörer till elitnivå. Passar både män, kvinnor och hela familjen och ingen förkunskap eller dansvana behövs. Musiken ♪ ♫ ♫ ♪varierar med allt från traditionell country, rock, irländskt, dansband till dagens populärmusik.

Medtag; Träningskläder, (inne) gymnastikskor och en vattenflaska

 

Badminton

Rabatterat fritt spel utan instruktör Tisdagar kl 9.00-10.00 och Torsdagar kl 11.15-12.15

Avgift 25 kr per timme inkl. banhyra samt racket och boll. Många kommer själva och hittar en medspelare på plats.

Medtag: Träningskläder (inne) gymnastik skor och en vattenflaska.

Tips: Fika gärna efteråt. Vi har rabatt i deras café.

Fika eller lunch efter genomfört pass

Det finns på flera ställen möjlighet att fika eller luncha efter genomfört pass:

• Fika till självkostnad finns i Edsbergskyrkan, Rotebrokyrkan och Helenelunds kvarterslokal.

• Fri fika efter cirkelträningen

• Fika till pensionärspris finns i Rackethallen och i Satellitens café.

• Invid Helenelunds kvarterslokal och nära Väsby Rehab finns möjlighet att luncha och umgås tillsammans efteråt.

• I alla centrum där vi har våra pass finns företag som ger olika rabatter till SSG:s medlemmar, se översikten Samarbetspartners på sidan "Länkar". Du behöver bara visa upp medlemskortet för att få rabatten!

 

Tips

Om du vill så kan du på alla pass av ledarna få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen, eller få lite råd om du kanske har en skada eller ont någonstans och vill få lite förslag på bra övningar att göra på egen hand.

Närvarolista

Anmälan görs när du kommer till ett pass. Värdarna hjälper till. Kontrollera också att vi har rätt information om dig såsom telefonnummer och epostadress, detta är viktigt om vi snabbt behöver informera dig om förändringar.

 

Ansvar

Föreningens ekonomi medger inte att vi kan teckna försäkring för deltagarna under passen. Om en olycka skulle inträffa får deltagaren alltså förlita sig på sin egen olycksfallsförsäkring.

 

Vill Du veta mer?

För mer information om tider kan du klicka här på schemat och för anvisning om var passen anordnas eller hur man kommer till olika ställena kan du klicka på lokalerna.

I övrigt när det gäller passens innehåll och annan information kan Du vända dig till vår träningsansvariga Anette Fällström, som har telefon 070- 440 02 05 (vardagar kl. 13-16). Du kan också maila till anette@sollentunaseniorgymnastik.se.

 

VÄLKOMMEN !