Beskrivning av passen

Om passen

Gemensamt för alla pass är att de är anpassade för seniorer.

Kondition, balans, styrka och smidighet är i fokus.

 

Prova-på gratis!

Är du osäker på om övningarna passar just dig, så har du möjlighet att utan avgift komma och pröva två olika pass,

gäller inte badminton och vattengympa. Om Du då bestämmer dig för att fortsätta kan du anmäla dig på plats och

sedan snarast betala in aktuell terminsavgift.

Motiongymnastik

Vi tränar kondition, balans, styrka och koordination till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪

Den som vill kan ta i och bli ordentligt trött, alla tränar efter egen förmåga.

Du kan av ledaren få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen och hur du kan undvika göra illa dig om du har onda knän eller något annat.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder, (inne-)gymnastikskor och en vattenflaska.

Ledare: Passet på Satelliten leds av Sofie Adle-Sahlin & Karin Tegsten, övriga motionspass av Anette Fällström.

 

Cirkelträning

Vi värmer upp på Puls & tränings redskap, såsom löpning, cykling, rodd, arm- och benstyrka. Därefter tränar vi kondition, balans, smidighet och styrka för hela kroppen till härlig musik i det tempo som du själv önskar att jobba i.

Du kan av passledaren få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen.

Medtag: Träningskläder, (inne-)gymnastikskor och en vattenflaska.

Ledare: Anette Fällström.

 

Stolsgymnastik

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik.

Den som vill kan ta i och bli ordentligt trött. Vi använder gummiband vid träning av armar, axlar och rygg. Välj att delta sittande, stående eller både/och.

Du kan av passledaren få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen.

Medtag: Träningskläder, (inne-)gymnastikskor och en vattenflaska.

Ledare: Anette Fällström

 

Medicinsk Yoga

Yoga är en träningsform som påverkar både kropp och sinne. Du stärker dina muskler, ökar rörligheten och tränar balans samtidigt som lugn och ro infinner sig. Träningen anpassas till dina förutsättningar. Du kan sitta på stol, använda yogamatta eller ligga ner. Enkla yogarörelser, andningsövningar, avslappning och meditation ingår.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska.

Ledare: Karin Tegsten

 

Dynamisk Yoga

Vi tränar en flexibel form av Dynamisk yoga. Den som vill kan ta i och bli ordentligt trött. Vi tränar balans, styrka och rörlighet och vår ledare visar både stående, sittande och liggande positioner - såväl de lättare som de mer krävande. Vi avslutar med en lång skön avslappning.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska.

Ledare: Lena Redegren

 

Zumba senior

Här motionerar vi med enkla danssteg till latinska rytmer, skakar höfter och får massor med träningsglädje. Vi tränar kondition och koordination i en härlig mix av latinamerikanska dansformer och musik, blandat med enkel koreografi. Detta pass passar både damer och herrar som gillar att dansa och nybörjare såväl som vana dansare.

Medtag: Träningskläder inneträningsskor och en vattenflaska.

Ledare: Weronie Ginard

Medicinsk QiGong

Alla kan vara med och utöva qigong. Du gör långsamma rörelser i samklang med din andning. Detta tillsammans med klappmassage, andningsövningar och avslappning gör dig piggare & ger dig ett inre lugn, samtidigt som din kropp blir både starkare och smidigare. Mestadels görs övningarna stående eller sittande på en stol. De avslutas med en skön avslappning liggande på golvet eller kvar på stolen.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska.

Ledare: Karin Tegsten

 

Vattengymnastik

Vi tränar styrka, balans och kondition till härlig musik i uppvärmd bassäng.

Den som vill kan ta i och bli ordentligt trött. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet.

Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. Badmössa finns att köpa på plats för 5 kr.

Ta också med en gammal enkrona för att nyttja låsbara skå,p myntet får du tillbaka när du låser upp. Du kan annars låna en krona i receptionen. Det finns även skåp med nyckel.

Ledare: Passet leds av Lena Redegren

 

Badminton

Rabatterat fritt spel utan instruktör Torsdagar 11.15-12.15

Avgift 25 kr per timme inkl. banhyra samt racket och boll..

Medtag: Träningskläder (inne) gymnastik skor och en vattenflaska.

Tips: fika efteråt. Vi har rabatt i deras café

Fika eller lunch efter genomfört pass

Det finns på flera ställen möjlighet att fika eller luncha efter genomfört pass:

  • Fika till självkostnad finns i Edsbergskyrkan, Rotebrokyrkan och Helenelunds kvarterslokal.
  • Fika till pensionärspris finns i Rackethallen.
  • Invid Helenelunds kvarterslokal och nära Väsby Rehab finns möjlighet att luncha och umgås tillsammans efteråt.
  • I alla centrum där vi har våra pass finns företag som ger rabatt till SSG:s medlemmar, se översikten Samarbetspartners på sidan "Länkar".

Närvarolista

Anmälan görs när du kommer till ett pass. Värdarna hjälper till. Kontrollera också att vi har rätt information om dig såsom telefonnummer och epostadress, detta är viktigt om vi snabbt behöver informera dig om förändringar.

 

Ansvar

Föreningens ekonomi medger inte att vi kan teckna försäkring för deltagarna under passen. Om en olycka skulle inträffa får deltagaren alltså förlita sig på sin egen olycksfallsförsäkring.

 

Vill Du veta mer?

För mer information om tider kan du klicka här på schemat och för anvisning om var passen anordnas eller hur man kommer till olika ställena kan du klicka på lokalerna.

I övrigt när det gäller passens innehåll och annan information kan Du vända dig till vår träningsansvariga Anette Fällström, som har telefon 070- 440 02 05 (vardagar kl. 13-16). Du kan också maila till anette@sollentunaseniorgymnastik.se.

 

VÄLKOMMEN !