Beskrivning av passen

Våra ledord i SSG är friskvård - gemenskap - glädje & härlig musik ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫

 

Gemensamt för alla pass är att de är anpassade för seniorer!

Vi sätter kondition, balans, styrka och smidighet i fokus på våra pass. På Yoga och Qigong/Eurytmi har vi ett lugnt, behagligt och anpassat tempo och arbetar mycket med andning, balans och smidighet samt att få en förening mellan kropp, själ och medvetande.

 

Vi har en härlig sammanhållning och trevliga stunder tillsammans innan, under och efter passen.

 

Prova-på gratis!

Är du osäker på om övningarna på passet som du vill börja på, passar just dig? Då har du möjlighet att i början av varje termins första startvecka, prova på alla våra pass gratis (gäller inte badminton och vattengymnastiken). Om du missat denna provvecka, har du ändå chansen att utan avgift komma och prova ett pass gratis första gången. Om du sedan bestämmer dig för att börja hos oss kan du anmäla dig på plats till ledaren, eller via vår hemsida och betala in aktuell terminsavgift direkt efter din anmälan. Du kan när som helst prova på vattengymnastiken för 120:-/gång, då anmäler du dig på telefon 070-4400205.

 

Nedan ser du information om våra olika pass samt ledare för respektive pass.

 

BungyPump: (Nyhet i höst)

Du tränar stavgång och använder även stavarna till annan träning, såsom till styrka och smidighet. Ta gärna med egna stavar om du har som komplement till de som vi lånar ut (bra om vi blir många deltagare).

BungyPumpstavar är stavar med fjädrande motstånd. En motionsform där alla som gillar att promenera kan vara med, då alla tränar efter egen förmåga. Aktiva övningar med rörlighet och styrka blandas med teknik i stavgång. Vi tränar utomhus på hösten fram till vecka 43, så det är kläder efter väder som gäller (vi tränar inomhus vid väldigt dåligt väder då vi kan hyra hallen vid behov). Vi tränar sedan inomhus, även då med stavarna på olika sätt under de kalla och mörka månaderna. Vi börjar sedan träna utomhus igen på våren från vecka 14.

Medtag: Kläder efter väder, gymnastikskor (inne/ute), vattenflaska, stavar om du har.

Obs: Vid mycket dåligt väder tränar vi inne i hallen. Vid inomhusträning måste alla stavar ha ett skydd under spetsen!

 

 

Motionsgymnastik:

Här tränar vi kondition, balans, styrka och koordination till härlig och medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ Den som vill, kan ta i och bli ordentligt varm. Alla tränar efter egen förmåga. Vi jobbar uppe i stående position med kondition, koordination och styrka för benen. Sedan jobbar vi nere på golvet med styrka för armar, mage och rygg. Vi avslutar med en lång och skön stretch som är liggande, sittande och stående.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder, (inne-) gymnastikskor och vattenflaska.

 

 

Motion/Balans, Rygg & Nackträning:

Ett motionspass där vi fokuserar på balans, rygg & nackträning. Men självklart kommer det även med lite träning för armar, ben och kondition! Under styrkan använder vi gummiband och vår egen kroppsvikt. Allt gör vi till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Alla tränar efter egen förmåga. Gummibanden får du låna av ledaren under passet. (Eller om du väljer att ta med ditt eget). Alla övningar utförs i stående position.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

Cirkelträning:

Vi värmer upp tillsammans eller om du känner att du vill värma upp på egen hand med t.ex egen löpning/promenad eller någon annan valfri uppvärmning. Efter uppvärmingen tränar vi cirkelträning (olika stationer i en bana) tillsammans i idrottshallen, med redskap som finns där. SSG har också med egna redskap till cirkelträningsbanan.

Vi tränar kondition, balans och styrka för hela kroppen till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪. Du jobbar i det tempo som du själv önskar att jobba i. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

 

Stol/Styrka & Balansgymnastik:

Vi tränar balans, styrka, smidighet, lättare koordination och kondition till härlig musik ♪ ♫ ♫ ♪. Alla tränar efter egen förmåga, den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Vi använder gummiband för träning av armar, axlar, nacke och rygg. Stolen används som stöd om man önskar när vi tränar upp balansen. Vi avslutar med själv-massage, avslappning och stretch.

Medtag: Träningskläder, (inne-) gymnastikskor och en vattenflaska.

 

 

Medicinsk QiGong / Eurytmi: (Nyhet i höst)

I höst blir det en ny inriktning där vi kommer att blanda medicinsk QiGong med medicinsk Eurytmi. Alla kan vara med. Vi gör långsamma rörelser i samklang med din andning. Detta tillsammans med klappmassage, andningsövningar och avslappning som gör dig piggare & ger dig ett inre lugn, samtidigt som din kropp blir både starkare och smidigare. Medicinsk eurytmi som även kallas läkeeurytmi är en terapeutisk fördjupning, där vi arbetar med rörelser som stärker immunförsvaret, ökar ämnesomsättningen, fördjupar andningen och ökar blodcirkulationen. Vi skräddarsyr övningar för målgruppen. Vi jobbar med olika övningar som t..ex. -sänka högt blodtryck, -sänka stress nivån, -öka vitaliteten, -övningar mot allergi, ledvärk, ödem, matsmältnings problem, sömnproblem etc. Mestadels görs övningarna stående och du kan även välja att jobba sittande på en stol. Passet avslutas med en skön avslappning, liggande på golvet eller sittande kvar på stolen.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska. 

 

 

Senioryoga:

Här tränar vi en yoga som är väl anpassad för dig som senior och fokuserar mycket på balans och att förbättra rörligheten i höfter och rygg. Vi tränar även mycket på andning, styrka och mentalt fokus. Varje pass består av andningsövningar i stående, sittande och liggande positioner på golvet. Vi avslutar med en lång, skön liggande avslappning.

Medtag: Liggunderlag, träningskläder och en vattenflaska. 

 

 

Medicinsk Yoga:

Är en träningsform som påverkar både kropp och sinne. Du får igång dina energiflöden som hjälper till att ge näring till varenda cell. Du blir smidigare, starkare och balanserad samtidigt som lugn och ro infinner sig. Träningen anpassas efter dina förutsättningar. I medicinsk yoga arbetar vi med specifika kombinationer för ditt välmående med enkla yogarörelser, andningsövningar, avslappning och meditation. Du kan välja att utföra rörelserna sittande på en stol eller på en yogamatta.

Medtag: Yogamatta, vattenflaska och sköna kläder att träna i.

 

 

Zumba Senior:

Här motionerar vi med enkla danssteg till latinska rytmer, skakar höfter och får massor med träningsglädje. Vi tränar kondition och koordination i en härlig mix av latinamerikanska dansformer och musik med enkel koreografi. Passar både damer och herrar som gillar att dansa, både nybörjare och vana dansare är varmt välkomna.

Medtag: Träningskläder inneträningsskor och en vattenflaska.

 

 

Linedance:

Här tränar vi en förkoreograferad dans i olika karaktärer såsom cha-cha, vals, polka, funk, rock’n roll m.m. Denna dans dansas i många länder och i alla åldrar, ung som gammal och på alla nivåer – allt från glada amatörer till elitnivå. Passar både män, kvinnor och hela familjen och ingen förkunskap eller dansvana behövs. Musiken ♪ ♫ ♫ ♪varierar med allt från traditionell country, rock, irländskt, dansband till dagens populärmusik.

Medtag; Träningskläder, dansvänliga skor eller (inne) gymnastikskor och en vattenflaska

 

 

Vattengymnastik i varmvattenbassäng:

Här tränar vi styrka, balans och kondition till härligt medryckande musik ♪ ♫ ♫ ♪ i uppvärmd bassäng. Den som vill kan ta i och bli ordentligt varm. Du får möjlighet att träna med hantlar i vattnet om du vill. Möjlighet att basta finns för den som önskar. Obligatorisk dusch och tvagning gäller innan bad!

Medtag: Badkläder, handduk och badmössa. (Badskor om man önskar). Badmössa finns att köpa kontant på plats för 10 kr. Tips: Ta med en gammal enkrona om du har för att nyttja låsbara skåp, myntet får du tillbaka när du låser upp igen. Du kan annars låna en gammal enkrona i receptionen.

 

 

Badminton:

Rabatterat fritt spel utan instruktör Tisdagar kl 9.00-10.00 och Torsdagar kl 12-13.

Avgift 25 kr per timme inkl. banhyra samt racket och boll. Många kommer själva och hittar en medspelare på plats.

Medtag: Träningskläder (inne) gymnastik skor och en vattenflaska.

Tips: Fika gärna efteråt. Vi har rabatt i deras café.

 

Fika eller lunch efter genomfört pass:

Det finns på flera ställen möjlighet att fika eller luncha efter genomfört pass:

  • Fika till självkostnad finns i Edsbergshallen, Rotebrokyrkan, Rotebrohallen, Tors Backe.
  • Fika efter övriga pass. Många brukar stanna kvar och ha med eget fika efter de flesta av våra pass.
  • I Väsby Centrum vid Väsby Rehab finns möjlighet att luncha och umgås tillsammans efteråt.
  • I alla centrum där vi har våra pass finns företag som ger olika rabatter till SSG:s medlemmar, se översikten Samarbetspartners på sidan "Länkar". Du behöver bara visa upp medlemskortet för att få rabatten!

 

Tips:

Om du vill så kan du på alla pass av ledarna få enkla tips för att kunna träna lite hemma själv i vardagen, eller få lite råd om du kanske har en skada eller ont någonstans och vill få lite förslag på bra övningar att göra på egen hand. 

 

Närvarolista:

Anmälan görs när du kommer till ett pass. Värdarna och ledarna hjälper till. Kontrollera också att vi har rätt information om dig såsom telefonnummer och e-postadress, detta är viktigt om vi snabbt behöver informera dig om förändringar.

 

Ansvar:

Föreningens ekonomi medger inte att vi kan teckna försäkring för deltagarna under passen. Om en olycka skulle inträffa får deltagaren alltså förlita sig på sin egen olycksfallsförsäkring


Vill Du veta mer?

För mer information om tider kan du klicka här på schemat och för anvisning om var passen anordnas eller hur man kommer till olika ställena kan du klicka på lokalerna.

I övrigt när det gäller passens innehåll och annan information kan Du vända dig till vår träningsansvariga Anette Fällström, som har  telefon 070- 440 02 05 (vardagar kl. 13-16). Du kan också maila till anette@sollentunaseniorgymnastik.se.


VÄLKOMMEN !